10/01/2011

Archief #ding 7 Flickr part deux: Prakjes en kliekjes

Vandaag konden we dus wat spelen met de zogenaamde mashups, een speciaal soort toepassingen om met foto's te spelen via Flickr. Een direct nut voor het archiefwerk zie ik niet, tenzij eventueel in het verlengde van creatieve kunst op de website en dan blijft ook nog de vraag of dit echt wel een meerwaarde heeft. Het ziet er overigens wel heel erg leuk uit! Vooral die fotocollages waarlangs men bijvoorbeeld informatie kon opsporen over bepaalde magazines (via beeldjes van hun omslagen) vond ik bijzonder. Al moet ik hierbij wel aantekenen dat zo'n supercollage toch ook niet te groot mag worden. Individuele magazines moeten hierbij wel herkenbaar blijven vind ik. Om echt zo efficiƫnt mogelijk zaken te vinden is dit niet bijster geschikt. Ik heb zelf ook wel andere zaken gezien dan puur aangedragen op 23 archiefdingen, maar toch niet apart daar gemeld. Het blijft alleen maar een spel met dat soort zaken lijkt me.

Het andere dat vandaag aan bod kwam was de rechtenkwestie en dat heeft een zwaarder belang. Mocht men bepaalde foto's willen verkrijgen of delen, dan is de Creative Commons (CC) in al zijn varianten een interessant alternatief voor het botte 'all rights reserved'. CC is meer een soort van variabele vrijbrief om dingen te kunnen doen of laten. Het kan er voor zorgen dat bepaalde creatieve zaken sneller tot stand komen als men in een situatie zit waarin rechten een belangrijke rol spelen. Het is iets dat bij Flickr ter plekke kan worden geregeld. Maar rechten e.d. zijn natuurlijk niet tot Flickr beperkt. Er zijn ook andere sites waar zaken als foto's geplaatst kunnen worden, waaronder natuurlijk de eigen en het is eigenlijk de bedoeling dat men als (semi)overheidsinstelling toch sowieso goed met dit soort zaken omspringt. Flickr or no-Flickr.

Heeft Flickr naast de eigen, huidige, bestaande Beeldenbank nog een extra toegevoegde functie? Naar mijn smaak niet direct. Het is hoogstens een creatief speeltuintje om zaken in te testen wellicht. Op dit moment zie ik geen nut van een structureel dagelijks gebruik, tenzij men verantwoordelijk is voor bepaalde vormgevingswerkzaamheden voor de site of andersoortige publicaties.

Geen opmerkingen: