14/03/2011

Archiefding #16 Chatten

Ah... Heb ik in het verleden ook wel eens gedaan. Natuurlijk weer met mijn NKSF vrienden.
Maar omdat ik toen een nogal brakke wifi verbinding had viel om de haverklap de chat weg. Het was denk ik via een icq of variant daarvan. Trillian? Ik denk dat het Trillian was, maar sla mij alsjeblieft niet dood daarover!
Op zich best interessant. Andere ervaringen gingen via de helpdesk van de mensen achter Norton. Op zich geinig werken, maar het is wel erg wennen!
Vanzelfsprekend heb ik geprobeerd om diverse links aan te klikken die in dit op zich interessante ding werden aangeboden. Maar een groot probleem hierbij is dat chatten in het Roosendaalse verboten is!
Onder Rucphen zouden ze dan helemaal gaan steigeren denk ik. Kan voor deze cursus niet een collectieve vrijstelling worden aangevraagd? Ik zou dit wel via chat willen aanvragen, maar dat kan dus helaas niet. :-)
Ik laat denk ik Zeppo Dunsel daar maar iets over twitteren! :-)
Dan maar even afgaan op mijn geheugen van wat ik in het verleden heb meegemaakt.
Voordelen:
  • Het is direct (duh! INSTANT messaging), dus vergelijkbaar met telefonisch contact.
  • Als men met geschreven tekst comfortabeler is, dan kan men preciezer en duidelijker formuleren wat je vraag is.
Nadelen:
  • Het is direct (zie boven). In tegenstelling tot e-mail heeft men geen tijd om zorgvuldig te gaan bespiegelen. Antwoorden moeten vlot van de tongriem, eh, nagelriem komen as it were.
  • 'Stotteren' de vingers, en men heeft dat niet in de gaten, dan zal dat slordig overkomen.
Meer nog dan bij diverse andere dingen kan de chat misschien meerwaarde hebben, mits dit door één persoon tegelijk wordt gedaan. Laat niet iedereen lukraak werken, tenzij bij uitzondering.
In een situatie zoals bij het gemeentearchief Roosendaal of dat van Rucphen zou men het beste de receptie of de studiezaaldesk kunnen aanwijzen als chat central. Op bepaalde tijden althans! Als men de hele tijd chats toelaat kan dan voor opstoppingen zorgen. Stel dat men als bijvoorbeeld studiezaalmedewerker dit te doen krijgt. Deze persoon kan vragen krijgen via de volgende kanalen:
  1. Fysiek op de studiezaal zelf (mensen verwachten direct hulp)
  2. Telefonisch (okay, ouderwets, maar het komt nog steeds voor, meestal moet men direct antwoord kunnen geven)
  3. e-mail (voordeel: tijd tot reflectie)
  4. Klassieke slow mail (komt bijna niet meer voor, maar geeft ook weer tijd tot reflectie)
  5. chat (moet direct beantwoord worden)
  6. Daarnaast zijn er dan misschien kwesties die binnenkomen via een Tweet (als men  dat ook erbij wil gebruiken)
Dit zijn dan al zes verschillende kanalen waarlangs vragen kunnen komen, en waarvan een deel direct antwoord verlangt. Moeilijk!

We hebben al veel dingen gezien intussen. Als alle dingen toegepast moeten gaan worden, dan zullen ze selectief gebruikt moeten worden en met beleid. Anders is al heel snel het noorden zoek denk ik.

1 opmerking:

Nicole zei

Je zou als ambtenaar van minder overspannen worden toch? Lol!