21/03/2011

Archiefding #17 Sociale Netwerken

Sociale netwerken zijn voor mij geen onbekend terrein. In het verleden heb ik diverse keren 'expert' bbs'en bezocht als ik bepaalde technische vragen had op het gebied van computerproblemen en men krijgt daar vaak redelijk snel een antwoord. Lang ben ik daar niet blijven hangen omdat het toen telkens om één kwestie ging.
Langer bleef ik bij Trek BBS en aanverwante sites. Maar mijn persoonlijke favoriet blijven nog altijd de nu helaas tanende nieuwsgroepen (Usenet) Ik heb daar al tienduizenden berichten in het Nederlands en Engels achtergelaten! Via de voornaamste Nederlandstalige groep waarop ik zit (nl.kunst.sf+fantasy, NKSF) leerde ik Hyves al kennen en dankzij deze cursus leerde ik nader kennis maken met Facebook, alwaar ik de duizelingwekkende constatering doe dat ik hier NKSF mensen zag, eigen familie en ook eigen collega's! Om duizelig van te worden en hartstikke leuk!

Maar om dit alles voor het werk in te zetten? Al dit lijkt me voornamelijk bedoelt voor iemand persoonlijk. Wil men als organisatie ermee werken en serieus sociale netwerken gebruiken voor de taken die men uitvoert, dan moet men naar de professionele omgevingen gaan. Kies daar één van uit en in ons geval zou dat natuurlijk Archief 2.0 zijn. Of zal dit misschien beschouwd worden als te veel gericht op de vaktechnische kanten? Zoals Usenet op zijn retour lijkt zo zal dat denk ik ook wel gaan gebeuren met de huidige typen fora. Een kwestie van forahoppen dan?
Mochten we toch aan een meer algemeen forum meedoen dat met zoveel mogelijk diverse mensen in contact staat, dan zou ik Facebook nemen omdat op dit moment dat het populairst is. En dan niet daarnaast nog een ander forum nemen omdat men anders wel snel het overzicht kwijtraakt en omvalt wegens een informatie-infarct. Bij wijze van spreke. Tenzij men een extra blik personeel kan opentrekken om dat allemaal te doen en te coördineren. Een extra blik personeel lijkt me niet haalbaar. Wil men iets op 2.0 gebied gaan doen, neem daar dan één of hooguit twee medewerkers voor en benoem die tot 'personeel 2.0'.

Ik heb ook nog even gekeken bij Plaxo Pulse en Dizzie.nl. Het eerste lijkt me een veredeld (en overbodig) extra adresboek en Dizzie is een forum gericht op boekenliefhebbers. Oogt zeer sympathiek. Misschien iets om privé te gaan gebruiken, of anders iets voor die '2.0 collega' die officieel belast is met 2.0.

Geen opmerkingen: