28/10/2021

Het Gat tussen Wal en Schip

 

Tussen wal en schip zit een gat in de markt (woensdag 27 oktober 2021).

De COVID-19 crisis nog niet voorbij.

Ik was al een tijdlang volledig gevaccineerd (voor zolang de twee prikken nog werken overigens) toen ik op een ochtend bij het opstaan rond 05:00 merkte dat ik wat meer kuchte en een verdachte spike in mijn lichaamstemperatuur waarnam. Ik was al een aantal weken bezig met werken op kantoor en had al die tijd ook met het OV gereisd. Om niet enig risico te lopen besloot ik om die dag weer thuis te werken en even contact op te nemen met de GGD om te kijken of ik een testafspraak kon regelen. En toen begon een telefonische Odyssee…

Ik ben een wandelaar zonder enig ander vervoermiddel dan de benenwagen en ik zou nooit passagier willen of kunnen zijn in enig vehicle waarvan ik zelf de bestuurder ben. Tenzij ik eventueel graag het subject van vermaak in enig bananasplit-slapstickachtig programma zou willen zijn, hetgeen beslist niet het geval is.  Zou ik naar Roosendaal gaan om me te laten testen, dan ben ik 2,5 uur onderweg. Voor Breda zou de wandeltijd zelfs 3,5 uur zijn! Dat is redelijkerwijs niet te doen.

Vorig jaar had ik voor het testen gelukkig niet zoveel problemen. De eerste keer kwamen twee dames van de GGD bij mij aan huis en de tweede keer kon ik lopen naar de teststraat, toen die nog even in Etten-Leur open was op slechts 20 minuten afstand. Maar helaas is die nu gesloten en is die weg letterlijk doodlopend.

Maar ik zat dus met eventuele symptomen en ik wilde mijn collega’s en mensen die ik tijdens mijn forens tegenkom niet blootstellen aan enig gevaar die van mijn persoon uit zou kunnen komen. En vanzelfsprekend zijn taxi en OV verboden bij serieuze verdenkingen. Nog altijd. Familie en vrienden die mij zouden kunnen vervoeren, mochten ze heel toevallig beschikbaar zijn, wil ik sowieso niet het risico laten lopen. Al zijn die natuurlijk ook zo verstandig dat ze net als ik gevaccineerd zijn.

Eerst dus bellen met de GGD West-Brabant. Situatie uitgelegd. Erkenning dat ik vorig jaar aan huis was getest. Verklaring dat alleen bedlegerige mensen e.d. voor thuisbezoek in aanmerking kwamen. Heb ik alle begrip voor. De capaciteit is helaas teruggedraaid. Goed teken voor het verloop van de pandemie, maar zelf had ik er niets aan op dit moment.

Dan verder maar even op internet kijken of er andere mogelijkheden waren. En warempel, die waren er! Maar ik wilde toch meer zekerheid. Ik wilde weten of er in de buurt toch niet iets of iemand was die goede raad kon geven.

Ik belde de huisartsenpraktijk om te kijken of die een goed adres wisten, maar helaas, ze wisten van geen organisatie anders dan de GGD die ook aan huis kwam.

Vervolgens probeerde ik andere instanties om raad te vragen: De TWB, geweldig mooie mensen! De TWB wist te melden dat zij wel ook aan huis kwamen bij mensen om ze te testen, maar dan natuurlijk alleen courante cliënten. Snap ik. Heb ik alle begrip voor. Maar ze kenden ook niemand anders die dat deed.

Dan maar een andere belangrijke speler in de zorgmarkt: het Klantbureau van Groenhuysen. Groenhuysen zijn ook kanjers! Daar hadden ze echter ook geen enkel idee van hoe en wat mij zou kunnen helpen.

Dus, terug naar mijn grote internetzoektocht naar een testmogelijkheid aan huis!

Ik kwam twee serieuze kandidaten tegen die ik aan de tand voelde. De ene opereerde vanuit een gebied in de buurt van Schiphol en de andere zat in Eindhoven. Wegens het feit dat ook natuurlijk reiskosten in rekening werden gebracht koos ik voor Eindhoven natuurlijk. Bovendien ook Brabanders!

Ik kon een afspraak maken en nog dezelfde dag kwam een jonge man bij mij langs om de test af te nemen. Hij beloofde dat ik rond middernacht die dag nog een mailtje kon ontvangen met de uitslag. Die natuurlijk positief of negatief kon zijn. Een PDF met een certificaat zou als bijlage worden meegestuurd. Bij positief zou ook de GGD worden ingelicht en bij negatief alleen ik. Wel even afrekenen natuurlijk. Per PIN. Eventjes 338,80 Euro betaald, maar dan ben je ook echt getest.

Getest en wel, en in afwachting van de uitslag ging ik rond 23:00 uur slapen. Ik droomde in het midden van de nacht nog dat ik een negatieve uitslag kreeg en het was wachten tot de ochtend. Dan zou ik mijn mailbox controleren om te kijken of de droom uitkwam.

Dus, wij zijn er dus nog lang niet. Maar ik denk dat we aan het einde van het begin van het einde zitten voor wat betreft de acuutheid van deze pandemie. Ik verwacht dat de vaccinaties even periodiek zullen worden als de jaarlijkse griepspuit waar ik natuurlijk ook aan mee doe.

Draag ik de genoemde instanties kwaad bloed toe? In genen dele! Daar werken allemaal mooie, goede en deskundige mensen. Ik hou van ze. Is er een hiaat in de zorg in West-Brabant? Jazeker! Het doet me denken aan een volleybalteam waarbij de middelste twee spelers van het zestal ontbreken in sommige situaties. Er is een grote ruimte tussen wal en schip, als men op zich niet aan bed gebonden is, en toch niet beschikt over mogelijkheden om een test naar je toe te halen of naar een test te komen. Bij een grote ruimte tussen wal en schip (of geografisch gezien in mijn geval tussen Roosendaal en Breda, als je het letterlijk neemt), dan is er sprake van een gat. En gelukkig overlapte dat gat in mijn geval met een gat in de markt waar bedrijven zijn ingesprongen die mensen toch kunnen helpen en waar ik gebruik van heb kunnen maken.

Al met al was het vinden van een testmogelijkheid toch een redelijke tour de force die enkele uren in beslag nam en mijn geduld danig op de proef stelde. Al is geduld wel mijn persoonlijke superkracht. Het zou goed zijn als dit soort kwesties directer en makkelijker op te lossen waren en de diverse instanties beter op de hoogte waren van de diverse mogelijkheden.

De volgende ochtend stond ik rond 05;00 weer op. Nog steeds bepaalde verschijnselen, maar als iemand met chronische allergieën heb ik die al tientallen jaren, ver voor COVID, al.

De mail was binnen. De uitlag was negatief! Mijn droom van de tussenliggende nacht was voor de verandering profetisch gebleken.

 

Wouter Valentijn, solitair wandelaar.