11/10/2019

Bekende Namen

Afgelopen zondag 22 september 2019 hadden we onze grote reünie van klas 6A van de Maria Goretti Lager School, van het schooljaar 1977/1978. Veel van ons hadden elkaar in geen 40 jaar gezien en het was een zeer geslaagde happening waarbij we Angela en Jeanette kunnen bedanken en feliciteren dat ze dit allemaal zo mooi georganiseerd hebben. Leuke herinneringen hieraan kunnen we terugkijken op WhatsApp en Facebook.

Onze groep beschouwende komen we natuurlijk ook veel bekende namen tegen. Namen van families die al eeuwen in ons dorp wonen. Namen waarvan de historie mooi is gedocumenteerd in de boeken van oud gemeentesecretaris Jos Hezemans:  Gemeente historie 1930-1980 - Rucphen, Schijf, Sprundel, St.Willebrord, Zegge.

Zelf werk ik onregelmatig aan een project om mijn voorouders in kaart te brengen door middel van een kwartierstaat. En kijkende naar die namen van die kwartierstaat zie ik ook weer een aantal van die bekende namen. Zonder enige twijfel zal, als jullie ook zo'n kwartierstaat zouden maken (of misschien al gemaakt hebben) een redelijke overlap te zien zijn.

Het is weer een aantal maanden geleden dat ik er aan gewerkt hebt en misschien dat ik de draad weer pas over een aantal jaren weer oppak. Het is dus nog lang niet af, maar ik wilde jullie toch een glimp laten zien van wat ik tot dusver weet.

Mijn uitgangspunt zijn de families die hun oorsprong hebben in mijn grootvaders huis, waarin ikzelf nog altijd woon: Valentijn, Van der Veeken en Wijnings.

Op mijn valentijn.name site heb ik een portaal tot deze drie kwartierstaten. Misschien dat jullie ook bepaalde voorouders herkennen.


Geen opmerkingen: