17/04/2019

De Wereld van de periode 1977-1978.

De facebookactiviteit rond een reünie van de klas 6A van het jaar 1977-1978 roepen bij mij wat vragen op. :-)

Wat voor soort wereld was de periode van ons laatste schooljaar  op de Maria Goretti (Lagere School, klas 6A van 1977/1978)?

Men kan om zo'n vraag te beantwoorden eens een rondgang maken op internet, en men heeft dan snel een handjevol links te pakken. Op Wikipedia ziet men in de overzichten van deze jaren 1977 en 1978 dat bijvoorbeeld de King of Rock & Roll, Elvis Presley op 16 augustus 1977 is gestorven. Ik weet nog dat we daar nog over spraken, bijvoorbeeld op weg naar het gymlokaal. Wat mij zelf heel erg aansprak van de lancering van Voyager 2 op 20 augustus 1977, op weg naar de grootste planeten van ons zonnestelsel. En op 20 november 1977 sprak Anwar Sadat van Egypte in de Israëlische Knesset.
Het jaar daarop zie je dat naast hoopgevende zaken er ook een hoop narigheid is, zoals de moord op de Italiaanse oud-premier Aldo Morro door de Rode Brigades op 16 maart.

Maar natuurlijk speelde er meer dan alleen de hoogtepunten en dieptepunten in het nieuws. Collectief waren er media waar we allen kennis van konden nemen en van konden genieten.
Televisie was in die tijd al natuurlijk niet weg te denken en gravende in mijn arme geheugen komen er een aantal titels naar boven die jullie misschien ook nog wel kennen van vroegah. 
Ik kon in die jaren heel erg genieten van spannende SF series als  Man From Atlantis, The Six Million Dollar Man, The Bionic Woman, Doctor Who, Space: 1999 en The New Avengers.
Daarnaast waren er natuurlijk ook komische series te zien waar denk ik Dad's Army, Are You Being Served? en Happy Days een aantal goede voorbeelden van zijn.

De bioscoop in Nederland zal in die tijd ook wel veel goeds gebracht hebben, maar een bioscoop bezoeker was ik in die tijd niet zo. In Nederland kwamen wel in de bioscopen films uit die ik later wel zou zien op TV, hetzij via de omroepen, hetzij via VCC (later VHS natuurlijk). Een mooi voorbeeld is The Spy Who Loved Me, die ik pas zag in een tijd dat ik James Bond films aan het bekijken was. 
Er was echter één film die ik destijds denk niet bekeek toen ik in de zesde klas zat, maar het was wel de allereerste film die ik ooit in de bioscoop zag: Star Wars .
In die tijd had die film nog niet de titel 'A New Hope', en laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: HAN SCHOOT ALS EERSTE!!!! GVD mopper de mopper!

In onze schooltijd was muziek ook heel erg populair en heel vaak, om een verjaardag te vieren, deden we vaak 'Top Pop' spelen waarbij we playbackten. 
Ik heb voor dit blogje een selectie gemaakt van een aantal top 40 overzichten met nummers die in onze tijd op de Maria Goretti heel populair waren.
Mijn favoriete band in die tijd was ABBA, maar als je de titels bekijkt zie ik ook namen van bands die ik pas dus later heel goed ben gaan vinden als (jong) volwassene. Wellicht dat jullie een soortgelijke ervaring hebben. Alhier in de tabel dus van een aantal weken de Top 40s van die tijd.

1977-251977-271977-31
1977-351977-391977-43
1977-461977-501978-2
1978-61978-101978-14
1978-181978-221978-26


Mijn muzikale smaak toen (maar ook nog steeds):



Mijn muzikale smaak nu: 


 
 
 





Geen opmerkingen: