16/05/2011

Archiefding #23 Terugblik deel 2

Even kijken naar de opdrachten die officieel bij dit ding horen...

Wacht! Nee, even eens echt tellen hoeveel echte afzonderlijke dingen er zijn. :-D

  1. Bloggen
  2. RSS
  3. Flickr
  4. Youtube
  5. Kaarten
  6. Online Kantoor
  7. Tagging / social bookmarking
  8. Wiki's
  9. Twitter
  10. Instant messaging
  11. Sociale netwerken
  12. Library thing
  13. Genealogie 2.0
  14. Footnote
  15. Archief 2.0
Ah! Ik noem deze cursus voor mezelf gewoon voortaan 15 archiefdingen. ;-)
Zou misschien nog korter kunnen (12 dingen) als men genealogie 2.0 en archief 2.0 als sociale netwerken beschouwt en footnote als een wiki varriant.

Wat vond ik nu van 12 Archiefdingen?
Heel leuke cursus!


 Mijn favoriete dingen:

  1. Bloggen
  2. Youtube
  3. Online Kantoor
  4. Wiki's
  5. Sociale netwerken
  6. Library thing
Mensen die mij echt persoonlijk kennen zullen dit wel van mij snappen denk ik.

Footnote zou een contender geweest zijn voor dat rijtje als het gebruik ervan even makkelijk aanvoelde als dat van wiki's, maar dat is niet helemaal het geval. Genealogie en archief (beiden 2.0 versies natuurlijk), daarvan zeg ik, mwa, hoort erbij, zal er aan moeten, maak er geen buitelingen door.).
Flickr en kaarten, daarvoor geldt hetzelfde. Ze kunnen best hun nut hebben.
Tagging en instant messaging... Daarvan weet ik het niet zo. Respectievelijk ongestructureerd en te snel voor mijn smaak.
RSS is iets dat eigenlijk aan mij voorbij gaat. Ik heb wel zoiets ingesteld in het kader van deze cursus, maar het blijft maar langs mij heen gaan.
Eén onderdeel dat in het verlengde van Flickr ligt, de mashups, is volledige tijdverspilling. Tenzij men een kunstenaar is of iets dergelijks. Wil ik verder geen woorden aan vuil maken.


Wat het met mij gedaan heeft:

Het heeft mijn ogen verder geopend voor wat ons in de (verre of nabije) toekomst te wachten staat. Als zal dat bij 'ons' in de praktijk wel veel langzamer gaan dan waar sommige 'manifestfans' op hopen.
En het heeft mijn internethobby leven rijker gemaakt. Vooral dankzij Blogger (zie mijn andere blog, dat van mijn alter ego Zeppo Dunsel).
Voor de organisatie heeft het tot op heden nog geen echte betekenis gehad. Maar dat kan in de toekomst anders worden natuurlijk.


Dingen die mij verrasten:

Dat bloggen zo leuk was, daarvan was ik mij nog niet volledig bewust.
Van diverse zaken was ik al min of meer op de hoogte. Alleen bepaalde details zullen hier en daar een eye-opener geweest zijn, maar er was niets schokkends bij.


Verbeterpunten voor deze cursus:

Ik begeef me eigenlijk op glad ijs (pot verwijt de ketel) door te zeggen dat één en ander korter en bondiger kan. Ik zou in eerste instantie de zee van links sterk reduceren en desnoods verhuizen naar een soort centrale startpagina voor deze cursus. In de marge kan dan telkens de aandacht op die mogelijkheid gevestigd worden.
Dit is natuurlijk een soort proefcursus, maar misschien zou het ook aardig zijn wanneer er een opdracht tussen zou zitten die niet alleen een smaakervaring was, maar ook iets dat toegespitst is op de echte praktijk van de organisatie in kwestie en dat uiteindelijk resulteert in een blijvende toepassing.


23-Archiefdingen was voor mij één van de allerleukste evaringen in de afgelopen 10 jaar.

Ik zou hem van harte aanbevelen aan hen die hem nog niet gedaan hebben.

Hierbij wil ik ook iedereen bedanken die aan deze cursus heeft meegewerkt, en natuurlijk ook de medecursisten waarmee ik de afgelopen maanden in dit kader ben opgetrokken.

1 opmerking:

Rob Coers zei

Proficiat Wouter. Dat het bloggen je goed af gaat, heb je wel bewezen. Dank ook voor je tips. We hadden nog veel meer links en voorbeelden willen aandragen, maar het 'probleem' is dan weer, dat je ze ook moet controleren op houdbaarheid. Iets wat nu al hard nodig is. We zullen eens nadenken of een Deliciouspagina met links een optie is. Lijkt mij wel.

Verder jammer dat je op dit moment nog niet direct ziet wat het archief met al dat 'sociale geweld' aan moet. Maar hopelijk gaat dat in de komende maanden toch veranderen, als jullie met z;n allen gaan nadenken wat je uit de cursus meeneemt naar de praktijk.

Tot maandag, het certificaat lonkt!

Groet,
Rob