01/02/2011

Archiefding #10

Heel leuk dit ding #10.
Samen met #8 het leukste tot nu toe.

Hier een tekst zoals die op het web is gepubliceerd:



Heel beknopt heb ik hierboven al beschreven wat de essentie hiervan is.
Als vervent Access fan mis ik wel een tegenhanger van dat programma in Google Docs! Dat zou het plaatje completer maken. Ook Microsoft zelf timmert aan die weg met zijn online office versie (vanaf 2010).

Het zijn allemaal voorbeelden van het zogenaamde Cloud Computing.
De Cloud wordt steeds belangrijker, maar wanneer organisaties als gemeenten massaal daar naartoe over zullen gaan blijft nog een vraagteken. Gezien de belangen die er zijn kan er bij systeembeheer en zorgdragers van archieven de huiver bestaan dit, en dan bedoel ik vooral de bestanden, naar elders te verplaatsen, en met elders bedoel ik dan de 'eerste de beste' online omgeving. Een beveiligd e-depot dat aan alle daarvoor gestelde eisen voldoet is natuurlijk een andere kwestie!

Ik voorzie denk ik wel een situatie waarin al die software online aangeboden wordt door Google en/of Microsoft, of wie de grote speler dan ook zal zijn, en dat de daadwerkelijke opslag van de ontvangen/geproduceerde data in dat e-depot plaatsvindt. Een e-depot dat dient voor meerdere organisaties en onder de verantwoordelijkheid valt van die daarbij aangesloten overheidsorganisaties.

Op het moment dat elke vrees op dit gebied kan worden weggenomen, dan kan dit Cloudgebeuren dominant worden.

Geen opmerkingen: