28/02/2011

Archiefding #12 Tagging en social bookmarking

Een aardigheidje lijkt me.
Ik bekeek de links twee weken geleden en ik ben er niet zo van onder de indruk. De ware liefhebber hiervan zal zijn hart hieraan kunnen ophalen, maar als men zelf een beetje goed de eigen favorieten bijhoudt, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Zijn er links c.q. sites die voor anderen ook van belang kunnen zijn, neem die dan gewoon op als reguliere links op je eigen site!

Voor wat betreft het tagging loop je erg de kans dat er ook loze kreten bij komen te staan die niet veel bijdragen aan het doel ervan. Zoekt men bijvoorbeeld extra informatie bij foto's waarbij men het publiek inschakelt, dan zie ik meer in een meer genuanceerd systeem. Waarbij natuurlijk ook een goede moderatie op moet zitten. Wiki is dan meer geschikt.
Een leuk voorbeeld voor tagging en de tagcloud vind ik die van de Internet Movie Data Base (IMDB).
Zoekt men op 'history' dan krijgt men een stortvloed aan informatie die men telkens kan verfijnen.
Kiest men daarna film history, dan komt er een tagcloud in beeld en meerdere mogelijkheden om verder, dieper te gaan. Visueel heel leuk, maar ik zie voor het gemeentearchief niet zo veel mogelijkheden.
Al vind ik dit nuttiger dan dat Mashup gedoe dat echt puur spielerei was.

Geen opmerkingen: