28/02/2011

Archiefding #13 Wiki Wiki Druk Druk!!

Archiefding #12 doe ik dus later omdat ik de vorige week verlof had. Hetzelfde geldt ook voor Archiefding #15, omdat ik dan er ook niet ben.
Een slimmerik zal opmerken dat in  het nu niet heb over #13 en #14. En juist, deze blog gaat over Ding #13.
Wiki's zijn hartstikke leuk en de pagina's van Wikipedia bezoek ik dan vrijwel elke dag. Okay, soms hoor je slechte zaken hierover, zoals dat vandalisme gepleegd wordt, maar als een goede community aan verbonden is, dan moeten dat soort dingen snel op te sporen zijn.
Het gemeentearchief Rucphen heeft een pagina bij ArchiefWiki, en telkens wanneer er iets aangepast moet worden aan de Rucphense pagina daar, dan kunnen we dat zelf aanpassen. Het is op die manier een vervanging van een almanak. Héél erg vaak gebeurd dat overigens niet.
De tweede Wiki die ik bekeek is de Amerikaanse Archives Wiki. Deze ziet er heel mooi uit! Zeer professioneel en het heeft een duidelijk stel richtlijnen. Een ander, slecht voorbeeld, vind ik Refugee Archives Wiki. Het ziet er bij lange niet zo mooi uit als de eerder genoemde Archives Wiki. Ook veel advertenties. Dat moet je als archiefdienst wat mij betreft niet willen!

Wat concludeer ik nu hierover?
Het kan nuttig zijn als sterke aanvulling op de eigen site en het sluit aan bij (andere) inhoudelijke  zaken zoals beeldenbank, Youtube en dergelijke. Voor als men contact zoekt met het publiek voor meer informatie. Bij Wikipedia heeft men ook zogenaamde talkpages waar mensen op een soort fora kunnen overleggen over de inhoud en elkaar corrigeren.
Dit alles vereist een serieuze aanpak en constante aandacht. Niet iets dat je er zomaar bij doet.
Voor publiek contact en interactie daarmee is het meet Web 2.0 achtig dan het Blog gebeuren.
Ik vind het in ieder geval een positief iets, mits goed gehanteerd en gemodereerd.

N.B. Mocht ikzelf privé een Wiki gaan maken, dan zou ik denk ik gebruik maken van Wikia. Daar hebben mensen diverse Wiki's aangemaakt van zaken die mij persoonlijk interesseren.

Geen opmerkingen: