02/05/2011

Archiefding #21 Archief 2.0 blogpost 2.0

Per opdracht mezelf aangemeld met mijn gmail account bij Archief 2.0. Mijn verzoek is 'in behandeling'. Wel natuurlijk al wat rondgekeken en aangezien dit in dezelfde omgeving zit als deze cursus zelf komt alles bekend voor.
De site ziet er leuk uit, maar tegelijkertijd ook een beetje een collage van zaken die gepasseerd zijn in de afgelopen maanden. Ik herken structuren die me doen denken aan de gadgets elementen van Blogger, maar dan ingebed in iets dat meer lijkt op Facebook. Mensen die geen foto van zichzelf hebben aangeleverd staan erop met een dubbel gezicht. Ik heb niet verder gekeken naar de betekenis daarvan, maar ik vermoed dat het een Januskop is.

Minder vrij dan de gemiddelde Web 2.0 omgeving en in die zin sluit het perfect aan bij het onderwerp c.q. invalshoek van dit Archiefding: haal derden erbij, maar zorg tegelijkertijd voor een situatie waarin verantwoording kan worden afgelegd! Misschien beter te omschrijven als een 'gated community'.

Zoals ik al eerder aansneed moet men bij al deze ontwikkelingen, platforms en opties wel het overzicht behouden en men zal zich noodzakelijkerwijze moeten beperken tot een gefundeerd gemaakte keuze. Laat men het over aan de chaos van de luim, dan komt men terecht in een situatie die me doet denken aan een segment van de Monty Python film 'Live at the Hollywood Bowl': Silly Olympics:



Dit moet worden vermeden natuurlijk!

3 opmerkingen:

Wouter Valentijn zei

Mijn aanmelding is intussen geaccepteerd, en ik heb mijn standaard foto geĆ¼pload. :-)

Arjaontje zei

Monty Python, geweldig! Daar keek ik vroeger altijd na. Vooral dat commentaar bij Silly Olympics, hilarious! Veel funnier dan web 2.0 ;-). Hmm, wordt het niet eens tijd voor een nieuwe foto Wouter!

Wouter Valentijn zei

2006 is nog niet zo lang geleden. Misschien dat ik rond 2020 een nieuwe foto plaats.