09/05/2011

Archiefding #22 Mobiele toepassingen

Heel gaaf!
Ik heb voor mezelf goed nieuws en slecht nieuws op dat front.
Ik ben in het bezit van een HTC Windows telefoon, maar ik moet er nog een provider bij aansluiten (prepaid of abonnement), en ik heb nog nauwelijks een idee hoe het werkt. Daar zal veel ontdekken en struikelen overheengaan, als al niet voor die tijd dit ding opzij leg en een nog nieuwere aanschaf die duizend keer gebruiksvriendelijker is. Wordt dan wederom een persoonlijke 'folley': op de plank leggen en nooit meer naar om kijken. Ik ben pessimistisch moet ik zeggen. En dat terwijl ik mezelf toch een beetje als een nerd beschouw. Maar dan wel eentje met een lichte aversie voor touchscreens en dikke vette vingers.

Waar kan het voor gebruikt worden op het werk? Ten eerste natuurlijk als extra mogelijkheid om wat je (digitaal) hebt via internet te verspreiden. Bekeken moet worden of er dan een speciale versie gemaakt moet worden voor het werken met zo'n mobiele toepassing. Site geschikt voor smartphones (mocht een  'echte site' te zwaar zijn), of misschien een app met informatie over diverse archieven. In principe kan uiteindelijk alles wat via een 'gewone' site gaat ook via een mobiele machine. Zo radicaal zal dat niet verschillen.

Met augmented reality zie ik toepassingen bij bijvoorbeeld archiefdiensten die aan stadswandelingen doen. Mensen kunnen dan hun apparaat op gebouwen richten en daarbij nog meer informatie zien/raadplegen dan al door een gids wordt verteld. Ik vermoed dat de grote steden in de Randstad hier al volop aan mee doen, maar de meer rurale gebieden zullen nog tien jaar achterblijven.

Er wordt ook gesproken over apparaten die men kan dragen zoals een bril met daarin informatie als zat men als het ware in een cockpit van een straaljager. Voor mij als sciencefictionfanaat oud nieuws natuurlijk. Ik ben opgegroeid met dit soort toekomstbeelden

De mens wordt onderdeel van de machine:



De machine kleedt zich als mens:



En wat te denken over de teloorgang van privacy bij het meer gebruiken van technieken als GPS? Men wordt ten alle tijden vindbaar en alle gangen kunnen worden nagegaan. Op internet zijn diverse artikelen te vinden over de gevaren. Zoals bijvoorbeeld Ten dangerous claims about smart phone security. Of deze waarschuwing over geotagging.

Misschien ben ik te pessimistisch en zou ik meer moeten kijken naar de 'fun' erbij. Wat nodig is een smartphone die zelfs een oudere nerd goed kan bedienen en die natuurlijk ook voor de digibeet niet vreemd in de handen ligt. Ook is nodig dat het digitale aanbod daarop (mede) wordt afgestemd en dat men een zeer helder bewustzijn kweekt wat het betekent voor de gebruiker, het onderwerp en de veiligheid (privacy). Maar dat is iets dat eigenlijk bij het gehele (digitale) gebeuren de aandacht moet hebben.

Doen, zou ik uiteindelijk zeggen, maar doe het ook bewust.

2 opmerkingen:

Arjaontje zei

Ha nog zo'n klassieker, supergaaf, Picard als Locutus: We are the borg,resistance is futile, you will be assimillated! (Spelfouten voorbehouden).

Heej een Android (Data?!) smartphone hebben en die dan niet gebruiken, da's apart! Ik wil er wel mee spelen, op jouw kosten

Wouter Valentijn zei

Dat was Data ja. Tasha Yar speelde er nog mee. Hij was 'fully functional'. :-) (zie aflevering: The Naked Now in het begin van het eerste seizoen van TNG).

Mijn smartphone heb ik een nieuwe simkaart laten geven. Werkt leuk! Het is overigens een Windows, niet een Android.